§ 1.
Foreningens navn og hjemsted.
Foreningens navn er Dyrenes Mindegrave og foreningens hjemsted er Tårnby
kommune.
§ 2.
Foreningens formål.
Foreningens formål er at drive en gravplads for alle mindre husdyr.
§ 3.
Medlemmer.
Enhver person, firma, institution, forening eller lignende, der kan støtte
foreningens formål, kan optages som støttemedlem.
Som ordinære medlemmer kan alene optages enkeltpersoner med fast bopæl i
Danmark eller med dansk statsborgerskab, der har et eller flere gravsteder på
gravpladsen.
Optagelsen af et nyt medlem i foreningen, herunder eventuel overgang fra
støtte- til ordinært medlem, er først endelig ikrafttrådt,
når medlemmet har indbetalt det i vedtægterne fastsatte depositum samt det af
generalforsamlingen fastsatte kontingent og honorar for gravning.
Generalforsamlingen kan beslutte at udnævne æresmedlemmer af foreningen og kan
herunder beslutte at meddele fritagelse for betaling af kontingent. Foreningen
samarbejder med de i Danmark almindeligt anerkendte dyreværnsforeninger,
dyrehospitaler og dyrlæger om anvendelsen af ledige gravsteder og tilgang af
nye medlemmer.
Alle medlemmer af foreningen har adgang til gravpladsen og har i
anciennitetsorden fortrinsret til ledige gravsteder.
Kun ordinære medlemmer kan vælges til foreningens bestyrelse, fremsætte forslag
til behandling på foreningens generalforsamling og har stemmeret på denne.
Støttemedlemmer har adgang til general-forsamlingen, uden stemmeret, men med
taleret. Ethvert ordinært medlem har adgang til alle oplysninger om foreningens
drift, herunder regnskab.
Alle medlemmer har pligt til at respektere det af bestyrelsen fastsatte
ordensreglement for gravpladsens drift.
Herunder har ordinære medlemmer et særligt ansvar for at vedligeholde deres
grav-sted(er) i en efter almindelig opfattelse sømmelig stand.
Begravelser samt sløjfning eller omlægning af gravsteder må alene udføres af
den af bestyrelsen udpegede/ansatte graver. Foreningens vedtægter udleveres
automatisk til alle nye medlemmer ved indmeldelsen og iøvrigt
på anmodning af enhver.
Udmeldelse af foreningen kan ske med mindst 1 måneds varsel til udgangen af et
kalenderår.
Såfremt et medlem ikke betaler sit kontingent eller i gentagne tilfælde ikke
vedligeholder sit grav-sted i en efter almindelig opfattelse sømmelig stand,
kan bestyrelsen efter forudgående skriftlig advarsel vedtage at ekskludere
medlemmet med omgående virkning og at rydde gravstedet på medlemmets regning.
Det af medlemmet indbetalte depositum refunderes - efter modregning af
foreningens eventuelle tilgodehavende - 3 måneder efter medlemsskabets
ophør.
§ 4.
Bestyrelse.
Foreningen ledes af en bestyrelse på 5 medlemmer, der vælges på den ordinære
generalforsamling:
Formand, vælges i de lige årstal for 2 år ad gangen
Næstformand, vælges i ulige år også for 2 år
Sekretær, vælges i lige år for 2 år
Kasserer, vælges i ulige år for 2 år
Medlem, vælges i lige år for 2 år
Genvalg kan finde sted. Alle hverv er ulønnede og hver bopæl kan kun være
repræsenteret ved ét medlem.
Der vælges desuden 5 suppleanter i rækkefølge 1 til 5.
Dersom et eller flere medlemmer varigt eller for længere tid forhindres i at
varetage deres hverv, indtræder suppleanterne i bestyrelsen i den rækkefølge,
de er valgt. Derimod tilkaldes en suppleant ikke, fordi et medlem er forhindret
i at deltage i et enkelt bestyrelsesmøde.
Bestyrelsen træffer sine beslutninger ved almindeligt flertal. Står stemmerne
lige, er formandens stemme afgørende.
Bestyrelsen kan ikke træffe større beslutninger vedrørende foreningens
økonomiske byrder eller anvendelsen af et evt. overskud, men er henvist til i
givet fald at stille forslag herom på en generalforsamling.
Køb, salg og pantsætning af fast ejendom skal altid forelægges for og godkendes
af en generalforsamling, forinden beslutning herom tages.
I det daglige arbejde tegnes foreningen af formanden
og 1 bestyrelsesmedlem i forening eller 3 bestyrelsesmedlemmer i forening.
Ved hævelser på foreningens konti tegnes foreningen dog af kassereren og 1
bestyrelsesmedlem i forening. Formanden, og ved dennes forfald næstformanden,
repræsenterer foreningen overfor offentligheden.
Foreningen hæfter kun for sine forpligtelser med den foreningen
til enhver tid tilhørende formue.
Der påhviler ikke foreningens medlemmer eller bestyrelse nogen personlig
hæftelse.
Bestyrelsen har kompetence til at udpege, foretage ansættelser og indgå aftaler
om løsning af de arbejdsopgaver, der naturligt falder indenfor foreningens
formålsparagraf. Betalingen herfor kan ikke overstige det af
generalforsamlingen i budgettet fastsatte beløb.
Bestyrelsen udarbejder referat af sine møder. Referaterne er tilgængelige for
alle ordinære medlemmer.
§ 5.
Inspektør.
Opsyn med gravpladsen og ansvar for den daglige drift overlades til en
inspektør, der deltager i bestyrelsesmøderne uden stemmeret.
§ 6.
Generalforsamling.
Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed.
Bestyrelsen indkalder til ordinær generalforsamling, der afholdes hvert år i
februar måned. Indkaldelse skal ske ved skriftlig meddelelse til hvert enkelt
medlem med mindst 14 dages varsel. Indkaldelsen skal indeholde en dagsorden for
generalforsamlingen med følgende punkter:
1. Valg af dirigent.
2. Formandens beretning om foreningens virksomhed.
3. Fremlæggelse af årsregnskab til godkendelse.
4. Fastsættelse af kontingenter, honorarer for gravning og vedtagelse af
budget.
5. Valg af bestyrelse og suppleanter.
6. Valg af revisor og suppleant.
7. Indkomne forslag.
8. Eventuelt.
Forslag til behandling på generalforsamlingen under dagsordenens pkt. 7 skal
fremsættes skriftligt og være bestyrelsen i hænde senest den 15. januar.
Beslutninger kan kun vedtages med simpelt flertal af de fremmødte ordinære
medlemmer. Der kan stemmes ved fuldmagt på vegne af ét ordinært medlem. Hvert
ordinært medlem har kun én stemme, uanset antallet af gravsteder.
Dirigenten afgør, hvorledes afstemningen skal foregå. Såfremt mindst 10 ordinære
medlemmer kræver det, skal der afholdes skriftlig afstemning.
Hvis der er lige mange stemmer for og imod et forslag til beslutning, er
forslaget bortfaldet. Ved valg af medlemmer til tillidsposter i foreningen
afgøres valget i tilfælde af stemmelighed ved lodtrækning.
Vedtægtsændringer kan kun ske efter at samtlige ordinære medlemmer har fået
forelagt ændringerne skriftligt og ved en ligeledes skriftlig urafstemning har
tilkendegivet, at mindst 2/3 af de ordinære medlemmer stemmer for ændringerne.
Kun flertalsbeslutninger truffet på generalforsamlinger er bindende for
foreningen.
Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes, når bestyrelsen finder det
påkrævet, og skal indkaldes, når mindst 25 ordinære medlemmer fremsætter
skriftligt krav herom til formanden. En sådan generalforsamling indkaldes med
det samme varsel og beslutninger træffes efter de samme regler, som der gælder
for den ordinære generalforsamling, men dagsordenen omfatter kun de emner, der
skal afgøres og der kan kun træffes afgørelse om de sammen med indkaldelsen
udsendte og skriftligt fremsatte forslag.
§ 7.
Kasserer og regnskab.
Kassereren har ansvaret for at der føres regnskab over den daglige drift,
foretages regelmæssige afstemninger af regnskabet og at alle indtægter og
udgifter betales rettidig.
Det er desuden kassererens ansvar, at der ved årets slutning udarbejdes et
årsregnskab med en statusopgørelse til brug for revisorens kontrol. Det
reviderede årsregnskab underskrives af formanden, revisoren og kassereren i fællesskab
og fremsendes til godkendelse på den ordinære generalforsamling under
dagsordenens pkt. 3.
Regnskabsåret er kalenderåret.
Der etableres en konto i et almindeligt anerkendt pengeinstitut til foreningens
løbende ind og udbetalinger. Af kontrolhensyn skal alle foreningens ind og
udbetalinger foregå via denne konto og der må ikke forefindes kontante
beholdninger i foreningen.
Bestyrelsen kan herudover vedtage at etablere en eller flere særlige konti i et
almindeligt anerkendt pengeinstitut til hensætning af foreningens midler.
Bestyrelsen fastsætter desuden størrelsen af evt. hensættelser på sådanne
konti.
På bestyrelsesmøderne aflægger kassereren rapport om størrelsen af indestående
på foreningens konti samt evt. restancer.
§ 8.
Kontingent og depositum.
Som sikkerhed for foreningens eventuelle udgifter, jfr
§ 3, indbetaler hvert ordinært medlem et depositum pr gravsted, hvis størrelse
altid svarer til det gældende årskontingent.
Såvel kontingent for støttemedlemmer som honorarer for gravning og kontingent
for ordinære medlemmer fastsættes på den årlige generalforsamling.
Der betales kontingent for hele kalenderår ad gangen, hvilket også gælder for medlemsskaber, der kun omfatter dele af et kalenderår.
Kontingentet forfalder til betaling senest ved udgangen af marts måned i det
pågældende kalenderår, for nye medlemmer eller medlemmer, der overgår fra
støtte- til ordinært medlem, dog straks ved indmeldelsen/overgangen.
§ 9.
Tvistigheder.
Såfremt der opstår uenighed mellem foreningen og et eller flere af dens
medlemmer, og striden ikke kan bilægges ved forhandling, kan sagen ikke
indbringes for domstolene, men skal afgøres ved voldgift. Det samme gælder,
hvis der opstår uenighed mellem to eller flere medlemmer angående spørgsmål,
der vedrører deres stilling som medlemmer af foreningen.
Hver af stridens parter vælger en voldgiftsmand, som i fællesskab vælger en
opmand. Voldgifts-mændene og opmanden udgør tilsammen voldgiftsretten. Kan
voldgiftsmændene ikke enes om valget af opmand, udpeges denne af dommeren i
Tårnby retskreds.
For sagens behandling gælder reglerne i lov om voldgift.
§ 10.
Foreningens opløsning.
Beslutning om foreningens opløsning kan kun ske ved at samtlige ordinære
medlemmer forelægges forslaget herom skriftligt og ved en skriftlig
urafstemning tilkendegiver, at mindst 2/3 af de ordinære medlemmer stemmer for
opløsningen.
Såfremt det besluttes at opløse foreningen, skal en eventuel formue tilfalde en
eller flere alment anerkendte dyreværnsforeninger i Danmark. Bestyrelsen
beslutter hvilke dyreværnsforeninger, der skal tilgodeses, og fastlægger
formuens fordeling mellem disse.